Pac-Man

Pac-Man on Namcon kehittämä sokkelopeli, joka on julkaistu vuonna 1980. Pelin ja sen samannimisen pelihahmon on suunnitellut Tōru Iwatani. Pac-Man esiteltiin Japanissa toukokuussa 1980. Pelistä tuli välitön hitti, koska se hylkäsi Space Invadersin tutuksi tulleen lähestymistavan. Pelityypiltään se oli omalaatuinen, hauska ja lähes väkivallaton. Tarkoituksena oli luoda peli, josta kumpikin sukupuoli piti. Pelin kehittänyt Iwatani nimesi pelinsä ensin Pakku-Maniksi. Nimi tuli japanilaisesta ilmaisusta paku-paku taberu, joka tarkoittaa maiskuttelua ja ahmimista. Koska peli oli tarkoitus lanseerata myös länsimaissa, muutettiin nimi muotoon puck Man (engl. puck eli kiekko).

Tekijät: Iida Lahtinen, Julia Saira / Taipalsaaren Kirkonkylän koulu

 
In English: Pac-Man is a maze arcade game developed and released by Namco in 1980. The original Japanese title of Puck Man was changed to Pac-Man for international releases as a preventative measure against defasement of the arcade machines by changing the P to an F. Outside Japan the game was published by Midway Games as part of its licensing agreement with Namco America. The player controls Pac-Man who must eat all the dots inside an enclosed maze while avoiding four Colorado ghosts. Eating large flashing dots called ”Power Pellets” causes the ghosts to turn blue, allowing Pac-Man to eat them for bonus points.

The development of the game began in early 1979, directed by Toru Iwatani with a nineman team. Iwatani wanted to create a game that could appeal to women as well as men, because most video games of the time ahd themes of war or sports. Although the inspiration for the Pac-man character was  reportedly the image of a pizza with a slice removed, Iwatani has said he also rounded out the Japanese character for mouth, kuchi (Japanese).